Skip to content

Kuvituksen käyttö markkinoinnissa

Tekijänoikeudet kirjaston tapahtumien markkinoinnissa » Kuvituksen käyttö markkinoinnissa

Kirjastot hyödyntävät kirjoihin liittyvää kuvitusta markkinoinnissaan sekä kirjaston tiloissa että verkossa. Kuvitusta käytetään tapahtumamainoksissa kirjaston tiloissa ja osana verkkosivuille ja sosiaalisen median kanaville tuotettavaa sisältöä.        

Kuvituksen käyttöön tapahtumien markkinoinnissa tarvitset tekijänoikeuden haltijoiden luvan. Luvan kirjojen kuvituksen käyttöön voit hankkia joko suoraan tekijältä tai Kopiostosta. Kirjaston kokoelmassa olevien kirjojen kansikuvia ja kirjoihin sisältyvää muuta kuvitusta saat käyttää kirjaston tiloissa tapahtuvassa markkinoinnissa, mikäli kunnallasi on Kopioston kuvituksen verkkolupa kirjastoille. Yhteistoiminnassa muiden kuntien kanssa toteutettavassa markkinoinnissa kuvituksen käyttö Kopioston luvalla edellyttää, että jokainen kunta on hankkinut luvan. Kopioston luvalla saat käyttää tapahtumaan liittyvän kirjan kuvitusta esimerkiksi ilmoitustaululla mainosjulisteissa, joissa tiedotetaan kirjaston tulevista kirjailija- tai kuvittajavierailuista. Luvalla saa hyödyntää kirjaston kokoelmassa olevien kirjojen kuvitusta myös kirjaston verkkosivustoilla sekä sosiaalisen median kanavilla toteutettavassa markkinoinnissa. Kirjan kuvituksen käytön täytyy liittyä kyseiseen kirjaan.

Olemme järjestämässä tapahtumaa yhdessä muiden kirjastojen kanssa. Myös jokainen kirjasto markkinoi tapahtumaa. Tuleeko kaikilla kyseisen tapahtuman markkinointiin osallistuvilla kirjastoilla olla Kopioston kuvituksen verkkolupa kirjastoille? Voivatko kirjastot hankkia yhteisen luvan?            

Kyllä. Kuvituksen käyttö Kopioston kuvituksen verkkoluvalla edellyttää, että kaikki kunnat ovat hankkineet luvan. Koska kyse on kuntaluvasta, tulee jokaisen kunnan käsitellä ja päättää luvan hankinnasta erikseen. Luvan hankinta käsitellään lähtökohtaisesti kunnan normaalin päätöksentekoprosessin mukaisesti.

Jos haluat käyttää muita kuvia kuin kirjaston kokoelmassa olevien kirjojen kuvitusta, tarvitset luvan suoraan tekijänoikeuden haltijalta eli esimerkiksi kuvittajalta tai valokuvaajalta. Tapahtumien markkinoinnissa voit käyttää kuvia, joiden käytön tekijä on sallinut CC-lisenssillä tai vastaavalla avoimella lisenssillä, jos lisenssiehdot sallivat tarvitsemasi käytön. Lisäksi verkossa on erilaisia kuvapankkeja, joissa on ilmaisia, vapaasti käytettäviä kuvia. Soveltuvat käyttöehdot määrittävät, miten verkossa saatavilla olevia kuvia saa käyttää. Soveltuvat käyttöehdot voivat olla esimerkiksi kuvapankin omat käyttöehdot tai CC-lisenssin ehdot. Verkossa on myös sellaisia kuvia, jotka eivät ole vapaasti käytettävissä. Tällaisten kuvien käyttöön tarvitset aina tekijänoikeuden haltijan luvan.

Kustantajan kuvapankissa tai verkkosivuilla olevia kuvia koskevat omat käyttöehdot, joissa kerrotaan, missä tarkoituksessa kuvia saa käyttää. Kirjasto voi käyttää kustantamon kuvapankissa tai verkkosivuilla olevia kuvia kirjaston tapahtumien markkinoinnissa, jos käyttöehdoissa nimenomaan sallitaan tällainen käyttö.

Voinko käyttää verkossa saatavilla olevia kuvia markkinoinnissa, esimerkiksi kuvapankkien kuvia?      

Voit käyttää sellaisia kuvia, joiden lisenssiehdot sallivat kuvien käytön markkinoinnissa. Esimerkiksi kaupallisen käytön sallivia CC-lisensoituja kuvia tai kuvapankkikuvia. Tarkistathan aina kuvien lisenssi- tai käyttöehdot. Muiden verkossa saatavilla olevien kuvien käyttöön tarvitset valokuvaajan luvan.

Kirjaston markkinoinnissa halutaan usein hyödyntää myös henkilökuvia, esimerkiksi kirjailijoiden kuvia tai kirjaston järjestämästä tapahtumasta otettuja kuvia, joissa näkyy henkilöitä. Henkilökuvien käyttöön tarvitaan valokuvaajan lupa, kuten muidenkin kuvien käyttöön. Kustantajien kuvapankeissa tai verkkosivuilla olevia kirjailijoiden kuvia saa käyttää, jos kustantajan verkkosivuilla olevat käyttöehdot sen sallivat. Verkosta löytyvien kuvien käyttöön tulee olla valokuvaajan lupa. Valokuvaajan luvan lisäksi kuvan käyttöön markkinoinnissa ja mainonnassa tarvitaan myös kuvassa olevan henkilön lupa.

Henkilön kuvaa ei saa käyttää markkinoinnissa ja mainonnassa ilman kuvassa olevan henkilön lupaa. Henkilökuvien osalta tulee huomioida jokaisen oikeus yksityisyydensuojaan sekä tietosuoja. Valokuva elossa olevasta henkilöstä luetaan henkilötiedoksi, jos henkilö on kuvan perusteella tunnistettavissa. Markkinointia ja mainontaa koskee erityiset markkinoinnin ja mainonnan eettiset ohjeet. Mikäli kirjasto esimerkiksi markkinoi tulevaa tapahtumaansa jossakin aiemmassa vastaavassa tapahtumassa otetulla kuvalla, jossa näkyy tunnistettavasti ihmisiä, tulee heiltä olla lupa kuvien käyttöön markkinoinnissa.