Användning av karaktärer vid marknadsföring
På biblioteken ordnas olika evenemang i anknytning till kända bokkaraktärer, såsom tävlingar och temaveckor. Förutom bilder av karaktärerna kan olika varumärken förekomma i dessa sammanhang. Bilder av karaktärer eller logotyper är ofta upphovsrättsskyddade bildkonstverk, och kända karaktärer är i allmänhet även skyddade med varumärken. För användning av en karaktär eller ett varumärke ska också varumärkesinnehavarens tillstånd skaffas. Utan varumärkesinnehavarens tillstånd får man till exempel inte marknadsföra ett biblioteksevenemang med en viss karaktär. Om man planerar att använda karaktären eller varumärket som en del av marknadsföringen, lönar det sig att kontakta rättsinnehavarna i god tid för att skaffa behövliga tillstånd.
I vårt bibliotek ska vi ordna en temavecka som fokuserar på en känd bokserie och karaktärerna i den. Får vi använda namnet på en karaktär i temaveckans namn eller skapa kompletterande material för temaveckan där vi använder bilder av karaktärerna i bokserien?
Även om upphovsrätten inte bara skyddar karaktärens idé, är bilderna av karaktärerna bildkonstnärliga verk som skyddas av upphovsrätten. Vanligen är kända karaktärer ofta skyddade även som varumärke. För användning av bilder eller namn på bokkaraktärer vid marknadsföringen av ert evenemang eller för att skapa eget material behöver ni tillstånd från upphovsrätts- och/eller varumärkesinnehavaren. Det lönar sig att modigt ta kontakt med rättsinnehavarna och fråga om tillstånd och möjlighet att använda karaktärerna under temaveckans evenemang, i det material som tillverkas för evenemanget och i marknadsföringen.